Fogorvos tanácsai a sikeres fogyókúrához

//Fogorvos tanácsai a sikeres fogyókúrához
Vörös hajú nő eszik egy salátát, telefonon rossz híreket ad és döbbent arcot vág.

Az új év mindig a remények, a tervek ideje. Ilyenkor rendszerint megfogadunk valamit, amit több-kevesebb sikerrel igyekszünk betartani a következő év folyamán. Tapasztalatom szerint a top 5 újévi fogadalom egyike a fogyókúrához, illetve a súlyproblémákhoz kapcsolódik. Sokan azonban nem is gondolnák, hogy sikeres fogyókúránk kulcsa a megfelelő szájhigiéniában is rejlik. Civilizációnk egyik legnagyobb problémája ugyanis az, hogy lassan elfelejtünk rágni. Kutatások bizonyítják, hogy összefüggés van a rágás elmaradása és súlygyarapodás között.

Ez elsőre furcsának tűnhet, azonban gondoljuk végig figyelmesen. Az ételek puhább állagúak, szinte elomlanak a szájban, gyümölcs helyett turmixokat, rostos üdítőket iszunk, így gyakran szinte meg is feledkezünk arról, hogy ettünk valamit. Pedig a feldolgozott élelmiszerek gyakran magasabb kalória- és cukortartalommal rendelkeznek.

Miért érdemes megtanulnunk, valamint figyelnünk arra, hogy rágjuk meg az ételeket?

  • A jó emésztés érdekében. Gyakran elfeledkezünk általános iskolai tanulmányainkról és arról, hogy az emésztés folyamata már a szájban elkezdődik. A fogak az állkapocs segítségével összeaprítják a falatokat, a nyelv pedig elkeveri azokat. A rágás ugyanakkor elengedhetetlen a fogak és az állkapocs egészségének megőrzése érdekében. Amennyiben megfelelő ideig rágunk, úgy kellő mértékben megnedvesítjük a falatot és elindul a szénhidrátok, valamint a zsírok emésztése. A rágás hatására beindul a gyomornedvtermelés, amely serkenti a belek mozgását, a hasnyálmirigy működését. Ha a rágás folyamata elmarad, vagy nem kellő ideig tart, emésztési problémák lépnek fel, például puffadás, gyomorégés, fokozott gyomorsav-termelődés.
  • Mert csökkenti az étvágyunkat. Az alapos rágás, a nyugalmas étkezés, amely kb. 20 percet vesz igénybe, hatással van a központi idegrendszerre, közvetítve számunkra a telítettség érzését. Erre agyunk nem képes akkor, ha stresszesen, félig állva vagy tévénézés közben fogyasztjuk el az ételünket, mivel ebben az esetben nem figyelünk oda magára az étkezés folyamatára, így a megfelelő rágásra sem. A tévénézés továbbá annyira elvonja a figyelmünket, hogy hajlamosak vagyunk többet enni, nassolni.
  • Hogy elkerüljük a nassolást és a túlevést. Gyakran érezzük úgy, hogy rágcsálnunk kellene valamit. A rágáskényszer hatására sokan az édes és sós nassolnivalók felé nyúlnak. Ebben az esetben az a legfontosabb, hogy felismerjük: nem az éhségérzetünket kell csillapítanunk, hanem rágásra van szükségünk. Ilyenkor sokan csokoládét fogyasztanak, ami sem a rágáskényszert, sem az éhségérzetet nem csillapítja, viszont általa nagy mennyiségű cukrot és szénhidrátot veszünk magunkhoz. A szénhidrátokban gazdag ételek elfogyasztása savas kémhatású szájüreget eredményez, ami fogszuvasodáshoz, a fogíny gyulladásához vezethet.

5 fogászati tipp a gyors fogyás érdekében

  1. Az étkezés legyen egyfajta rituálé, amely kb. 20-30 percet vesz igénybe. Étkezés közben kapcsoljuk ki a tévét, ne nyomkodjuk a telefonunkat. Figyeljünk szervezetünk jelzésére, amely figyelmeztet minket arra, hogy már jóllaktunk. Rágjuk meg alaposan az ételt, hogy elinduljon az egészséges emésztési folyamat.
  2. A főétkezések között ropogtassunk kemény zöldségeket, gyümölcsöket, magvakat: nyers répát, spárgát, zellerszárat, karalábét, almát, kis mennyiségben mandulát, diót. A zellerszár – rostos felépítésének köszönhetően – kiváló fogtisztító.
  3. Étkezések után öblítsük át a szájüregünket langyos vízzel vagy kapjunk be egy cukormentes rágógumit.
  4. Legalább naponta kétszer mossunk fogat, használjunk fogselymet szájhigiéniánk megóvása érdekében, így elkerülhetjük a fogkő kialakulását, amely további emésztési problémák okozója lehet.
  5. Igyunk megfelelő mennyiségű folyadékot, lehetőség szerint csapvizet vagy szénsavmentes ásványvizet. Kerüljük a magas cukortartalmú gyümölcslevek, turmixok, szénsavas üdítők rendszeres fogyasztását.

Ha szeretnénk fogyókúrába kezdeni, érdemes felkeresnünk a fogorvost is, hiszen a kezeletlen fogkő vagy egyéb szájüregi megbetegedés is kihat emésztésünkre. Érdemes arra is gondolnunk, hogy a nem megfelelően megválasztott fogyókúrás módszer negatívan befolyásolhatja fogaink és szájhigiéniánk egészségét.

Amennyiben további kérdése lenne a fogyókúra és a fogászati megbetegedések kapcsolatáról, kérem, keressen bizalommal, vagy kérjen időpontot az +36 20 218 5343-as telefonszámon!