Ennél tovább ne használja a rágógumit!

//Ennél tovább ne használja a rágógumit!

A rágógumi általában akkor kerül elő, amikor nincs időnk vagy lehetőségünk fogat mosni. Gondoljunk csak egy rohanós munkanapra. A jól megérdemelt ebédünk elfogyasztása után, kiváló szolgálatot tehet egy rágógumi a baktériumok ellen, emellett frissíti a leheletünket.

Azonban rögtön az elején hangsúlyozzuk, hogy a rágógumi nem helyettesíti a napi 2×2 perces fogmosást. Csak alkalmanként használatos pótléka lehet annak. Tehát lehetőleg mellőzzük a használatát azokban az esetekben, amikor lenne lehetőségünk egy alapos fogmosásra is.

A reklámokból már tudjuk, hogy étkezések után javasolt rágózni. De vajon miért?

A rágógumi amellett, hogy frissíti a leheletet, képes eltávolítani a baktériumokat a szájüregből. Ugyanis a rágás serkenti a szájban a nyálképződést, ami segít csökkenteni a nemkívánatos baktériumok számát, ezzel védve fogainkat a szuvasodástól. Mérsékeli továbbá a savtermelést is, amely megakadályozza a fogzománc erózióját.

Ezeken felül a fokozott nyáltermelés azért is hasznos még a szájüreg számára, mert ahol több a nyál, ott nagyobb mennyiségben tudnak dolgozni az ásványi anyagok is, amelyek pedig erősítik a fogzománcot.

Hány percig szabad rágózni?

Kevesen figyelnek oda a rágózás időtartamára, pedig nagyon fontos lenne tudni a választ a fenti kérdésre. A rágó szerkezete 15-20 perc rágás után megváltozik és a frissítő, jótékony hatásait is teljesen elveszíti. Ezért az ajánlott időtartam: maximum 20 perc.

Dr. Varajti Artúr egyik páciensével.

Nem mindegy, hogy mennyi ideig rágózunk

A stressz levezetéséhez talán jó, de a rendszeres, hosszan tartó rágózás inkább árt, mint használ. Kutatások bizonyítják, hogy a rágógumi állapota 15-20 perc rágást követően megváltozik, és az addig beleragadt mintegy 100 millió baktérium már nem tapad, és így visszakerül a szájüregbe.

A másik kártékony hatása, ha rendszeresen 15 percnél tovább rágózunk, hogy túlterheljük a rágóizmokat és a rágóizületeket, így később fájó izmok, valamint fül és nyakfájdalom alakulhat ki, továbbá az izületek kattogó, ropó hangját fogjuk észlelni.

Dr. Varajti Artúr egyik páciensének magyarázza a rágógumizás helyes időtartamát.

A túlzott rágózás továbbá koptatja a fogfelszínt, a nem cukormentes rágógumi pedig erodálja a fogakat. Emellett a rágás során levegő kerül az emésztőrendszerbe, ez pedig puffadást is okozhat. Akiknek érzékenyebb a gyomra, azoknak a mesterséges édesítőszerekkel is érdemes vigyázni.

Nagyon fontosnak tartom még megemlíteni, hogy mivel a rágás beindítja a gyomorsav termelést is, ezért üres gyomorra nem ajánlott rágózni. Továbbá a reggeli szájszárazság és rossz lehelet elleni gyors megoldásnak sem ajánljuk. Inkább jöjjön egy nagy pohár víz és a reggeli fogmosás.

Fontos hangsúlyozni, hogy a negatív hatások szélsőséges esetben jelentkezhetnek, az étkezés után 15-20 percig tartó rágózás (cukormentes rágógumival természetesen) kifejezetten jót tesz fogaknak.

Szeretne értesülni hasonlóan érdekes cikkeinkről, videóinkról? Kövessen minket Facebook-on és Youtube-on, hogy ne maradjon le minden héten megjelenő új tartalmainkról!