5 tipp, hogy hatékonyabb legyen a fogmosás

//5 tipp, hogy hatékonyabb legyen a fogmosás
Dr. Varajti Artúr, Dr. Ökrös Petra, és az Artdent fogászat egyik páciense áll a budapesti rendelőben. Megmutatják a fogmosás helyes módszerét.

A fogmosás az egyik legmegfelelőbb módja annak, hogy megelőzzük a fogszuvasodást, fogágybetegséget, és ezáltal a fogak korai elvesztését. Ezért nagyon fontosabb, hogy a kellő ideig, a megfelelő gyakorisággal, és a helyes technikával mossunk meg fogainkat. Annak érdekében, hogy minél hatékonyabban tudja tisztántartani a fogait, összeszedtünk néhány hasznos tanácsot, fogmosási tippet.

Ártalmas a túl gyakori fogmosás

A napi 2-szeri, 3-szori fogmosás a legoptimálisabb a fogak  egészségének megőrzéséhez. Azonban egy nap háromnál többször fogat mosni, kifejezetten ártalmas. A túl gyakori tisztogatás elvékonyíthatja a fogzománcot, valamint irritálhatja az ínyt. Emellett fontos betartani a napközbeni fogtisztítás alapszabályát, azaz, hogy a szénsavas, savas, cukros italok fogyasztása után minimum 1 órával szabad csak fogat mosni.

Ne mindig ugyan ott kezdjük a fogmosást

Gyakori hiba, hogy legtöbbször ugyanazon a területen kezdjük a fogmosást. Amellett, hogy ettől egy idő után egyhangúvá, és unalmassá válhat a fogmosás, előfordulhat, hogy mindig ugyanarra a területre nem marad elég energiánk. Ennek következményeként nagyon könnyen kialakulhat fogínygyulladás, és fogágybetegség ezen a területen.Ezért azt javaslom, hogy minden fogmosást másik területen kezdjük el. Érdemes erre mindig emlékeztetni magunkat, amelyre kiváló szolgálatot tehet egy erre vonatkozó rövid üzenet a fürdőszoba tükrön. (Kattintson, és tanulja meg az elektromos fogkefe helyes használatát)

 

Az emberek 80%-a elfeledkezik erről a fogmosás során

Nagyon sok páciensem rendszeresen, naponta 2-szer mos fogat, sőt még fogselymet is használ, azonban arról panaszkodik, hogy gyorsan fogkövesedik a foga. Ennek gyakori oka, hogy fogmosáskor kihagynak egy nagyon fontos részt. 

Egy kutatás szerint az emberek 80%-a fogmosáskor elfeledkezik a fogak belső részéről. Amit ugyan tükörből nem látunk, viszont ez a terület különösen alapos tisztítást igényel. Az itt található nyálmirigyek jelentős nyálmennyiséget termelnek, aminek eredménye a belső fogíven lerakódó lepedék és fogkő. 

Ennek következményeként nagyon könnyen kialakulhat fogszuvasodás és fogágybetegség. A metszőfogak belső felszíne túl keskeny ahhoz, hogy a fogkefét a szokásos módon tartsuk. 

Így mossa meg a fogak belső felszínét

Ezért függőlegesen, meredek szögben, apró körző mozdulatokkal tisztítsuk meg az alsó és a felső fogak belső felszínét. A kisőrlő fogak belső felszínén pedig a fogkefét vízszintesen tartva, haladjunk végig kicsi, körkörös mozdulatokkal, amíg el nem érjük a leghátsó őrlőfogat. A legfontosabb lépés az ínygyulladás, fogágybetegség és a fogszuvasodás kialakulásának megakadályozására a megelőzés.

 

Gangnam Style-t hallgatva hatékonyabb a fogmosás

Az egyik leggyakoribb hiba a fogmosás során az, hogy nem mosunk megfelelő ideig fogat. A fogmosás a legfontosabb eszköze szájunk egészségének megőrzésében, ezért az elmúlt évek során többen is kutatták, hogyan tudjuk könnyebben betartani a napi  2-szer 2 perces időtartamot.

Rájöttek arra, hogy bizonyos zenéket hallgatva az emberek jobban megmossák a fogukat. Az egyik kutatás szerint, bizonyos dalok és ritmusok elősegítik a fogmosást. Ezekre a zenékre alaposabban dörzsöljük fogainkat, ráadásul élvezzük is a fogmosást, ahelyett, hogy szenvedésnek, felesleges dolognak élnénk meg azt. 

A Brightoni Modern Zenei Intézet szakértője és egy fogászprofesszor közösen kidolgozott egy formulát, a melynek használata elősegíti a hatékony fogmosást. Ez alapján összeszedték egy listába azokat a népszerű dalokat. Így került a képbe a Gangnam Style is, amelynek üteme tökéletes egy szórakoztató fogmosásra. (A kutatásról itt tud bővebben olvasni)